Poradňa

Nepravidelná menštruácia – ako privolať meškajúcu menštruáciu

Mešká mi menštruácia. Výrok, ktorý sa objavil v hlave už nejednej ženy. Hneď v zápätí sa začnú vynárať scenáre, ktoré môžu byť príčinou tohto javu. Pravdou je, že tehotenstvo predstavuje len jeden z dôvodov a ani zďaleka nie ten najčastejší. Žensky menštruačný cyklus trvá priemerne 28 dní. Skracovanie alebo predlžovanie tohto obdobia je však veľmi časté, a tak sa meškajúca menštruácia objavuje častejšie, ako by sme si mysleli. Nepravidelná menštruácia v puberte, po pôrode alebo v prechode odráža fyziologický stav organizmu, s ktorým je možné ďalej pracovať.

Ako dlho môže meškať menštruácia? 

Už v predchádzajúcich riadkoch napovedáme, že priemerný menštruačný cyklus trvá 28 dní. Ale priemer je niečo, čo objavíme v učebniciach – len málo žien sa v tomto rámci skutočne nachádza. Reálny menštruačný cyklus sa pohybuje od 21 do 35 dní. Dĺžka samotnej menštruácie je rovnako rozdielna a stretnúť sa môžeme s trvaním 2 až 7 dní.


Meškanie menštruácie nie je vždy dôvodom na obavy. Zároveň sa oplatí svoj menštruačný cyklus sledovať. Získame cenné informácie o našom zdraví a je to mimoriadne nápomocné napríklad pri plánovaní rodičovstva.

Faktory ovplyvňujúce dĺžku menštruačného cyklu:

  • stres
  • hormonálna antikoncepcia
  • nádory maternice a vaječníkov
  • infekčné ochorenia (chrípka, angína)
  • chýbajúca ovulácia (anovulácia)
  • hormonálna nerovnováha (nastáva i počas fázy dojčenia)
  • tehotenstvo

 

Je potrebné podotknúť, že zmeny v trvaní menštruačného cyklu sú spôsobené rozdielnym kolísaním hladín pohlavných hormónov. Na tento fakt má vplyv životná fáza, v ktorej sa nachádzame, ale i vonkajšie podmienky prostredia. Zmeny menštruačného cyklu sa prejavia napríklad počas extrémne stresujúcich období s nedostatkom spánku. V tomto smere je podstatné dopriať svojmu organizmu pokoj a celkovú harmonizáciu a až na druhom mieste riešiť otázku, ako urýchliť menzes.

 

Mohlo by vás zaujímať – Ako dlho trvá menštruácia a ako ju regulovať?

Ako si vyvolať menštruáciu? Pomôžu prírodné lieky, oddych i cvičenie 

Kratšie i dlhšie cykly by sme však po 6 týždňoch pozorovania nepravidelností mali konzultovať s gynekológom. Jedným z dôvodov je možnosť výskytu nádorov. Tabletky na vyvolanie menštruácie sú menej častým prostriedkom, oveľa častejšie sa stretneme s injekčným podaním liečiva.

 

Mešká mi menštruácia. Čo teraz? V prvom momente musíme zachovať pokoj. Menštruačné krvácanie je spôsobené poklesom hladiny pohlavných hormónov, pretože nedošlo k oplodneniu vajíčka. Nepravidelná menštruácia po pôrode, počas dojčenia a v puberte je spôsobená práve hormonálnou nerovnováhou.

 

Bylinky, ktoré harmonizujú menštruačný cyklus 

Medzi najznámejšie bylinky napomáhajúce k pravidelnej menštruácii patria Alchemilka obyčajná a Rebríček obyčajný. Alchemilka obsahuje vysoký podiel flavonoidov (silné rastlinné antioxidanty), ktoré podporujú upokojenie organizmu a zabraňujú silnému krvácaniu. Rebríček sa rovnako vyznačuje vlastnosťami, ktoré pomáhajú harmonizovať menštruačný cyklus (predpokladá sa, že je za to zodpovedný vysoký obsah flavonoidov rovnako ako u Alchemilky).

V. Jahňací patrí medzi ďalšie byliny ktoré pôsobia na hladiny estrogénu a progesterónu a tým pomáha harmonizovať menštruačný cyklus a zmierniť nepríjemné fyzické a psychické príznaky menštruácie.

TIP: Prírodné kapsule Period balance obsahujú Alchemilku a Rebríček a V. Jahňací a ďalšie zložky ktoré vám pomôžu harmonizovať cyklus a zmierniť nepríjemné príznaky menštruácie ako sú kŕče, migrény, únava, bolesť pŕs, akné, nálady, chuť na sladké. Kapsule sú vhodné pre vegánov, bez lepku, bez laktózy a sú vhodné pre ľudí s histamínovou intoleranciou. Kúpite ich v niektorých lekárňach alebo v našom eshope.

Joga pomôže pri spevnení svalov panvového dna 

Dopriať si oddych a zároveň cvičiť môže znieť ako nesplniteľná úloha. V tomto smere je pomocníkom joga, najmä cviky zamerané na spevnenie panvového dna. Navyše je dokázané, že pravidelné cvičenie v trvaní 30 minút v podstatnej miere harmonizuje cyklus.

Odporúčame pristupovať k cvičeniu zodpovedne a zbytočne to nepreháňať. I preťaženie organizmu môže mať za následok nepravidelnú menštruáciu.

Podporte svoj organizmus na všetkých úrovniach 

Nadváha i nízka hmotnosť sú pre organizmus problémom. Dochádza k porušeniu citlivej  hormonálnej rovnováhy. Preto sa snažte dosiahnuť zdravú hmotnosť a nevyhýbajte sa ani konzultácii s výživovým poradcom. Niektoré potraviny (napríklad ananás a petržlen) môžete zaradiť do zdravého jedálneho lístka a zároveň sa popisuje, že pomáhajú s vyvolaním menštruácie.

V minulosti používali ženy na privolanie menštruácie liečivé byliny. Jediný výživový doplnok na trhu, ktorý obsahuje účinné výťažky týchto rastlín je Period Balance. Používa sa na pomoc pri meškajúcej a nepravidelnej menštruácii. Unikátna receptúra podporuje menštruačný komfort a naviac zmierňuje nepríjemné fyzické a psychické prejavy menštruácie.

Záver

Na nepravidelnú menštruáciu je potrebné nahliadať ako na komplexný problém. Zdravý životný štýl zahŕňajúci vyváženú stravu a pravidelný pohyb môže v riešení týchto komplikácií výrazne pomôcť. Odporúčame zamerať sa i na účinnú suplementáciu, ktorá môže podporiť pravidelnosť cyklu a zároveň zmierniť problémy, ktoré sú s ním spojené.

Upozornenie: V prípade akýchkoľvek problémov so svojim zdravotným stavom vždy najskôr kontaktujte svojho ošetrujúceho lekára.

Zdroje: 


  1. https://www.menstruacny-kalendar.sk/ako-privolat-menstruaciu
  2. https://www.leros.cz/sk/kontryhel-obecny
  3. https://www.healthline.com/health/womens-health/irregular-periods-home-remedies
  4. https://www.healthline.com/health/parenting/period-while-breast-feeding
  5. https://www.nhs.uk/conditions/irregular-periods/
  6. Fotka od Julia Caesar z Unsplash
Späť na zoznam