pms predmenštruačný syndróm

Na rozdiel od mužskej populácie, ktorá má hladiny hormónov pomerne stabilizované, si my ženy prechádzame rôznymi vzostupmi a pádmi, ktoré sa prejavujú tak na psychickej, ako aj fyzickej úrovni každej jednej z nás. Prejavy PMS, alebo predmenštruačného syndrómu sú často bagatelizované, prípadne sú objektom  nemiestnych poznámok, či dokonca nevhodných vtipov zo strany partnerov, manželov a kolegov postihnutých žien. 

Faktom je, že obdobie zhruba týždeň až dva pred očakávanou menštruáciou vie mnohé ženy poriadne potrápiť. Alarmujúce je, že viac, ako 90% žien v plodnom veku pociťuje každomesačne typické nepríjemné príznaky charakteristické pre túto fázu menštruačného cyklu.

Ako spoznáte, že trpíte predmenštruačným syndrómom?

Tak, ako je to v prípade menštruácie, tak aj v období tesne pred ňou sa pocity žien veľmi individuálne odlišujú. Existuje malé percento tých, ktoré nepociťujú nepríjemné príznaky vôbec a potom sú tu tie z nás, ktoré podľa nepríjemných sprievodných javov vedia určiť dátum nadchádzajúcej menštruácie dokonca bez toho, aby poznali dátum tej poslednej. 

Sú medzi nami aj ženy, ktoré trpia takými silnými symptómami, že ich obdobie tesne pred menštruáciou dokáže vyradiť z bežného života. 

Tu je niekoľko otázok, ktorými by sme radi objasnili nejasnosti ohľadom predmenštruačného syndrómu.

Aké sú najčastejšie príznaky PMS? 

Väčšina žien, ktorá pravidelne bojuje s príznakmi predmenštruačného syndrómu sa sťažuje na takmer totožné ťažkosti. 

  • Nadúvanie
  • Podráždenosť až depresia
  • Nadmerná chuť do jedla
  • Náhle zmeny nálad a citová nestabilita
  • Pnutie a bolesť v prsníkoch
  • Bolesť v dolnej časti brucha a chrbta
  • Kŕče v podbruší
  • Hypersenzitivita
  • Nízke libido

Existujú rizikové faktory alebo predispozície vzniku PMS?

Medzi rizikové faktory vzniku PMS jednoznačne patrí fajčenie. Fajčiarky majú dokonca 2x vyššie riziko vzniku veľmi závažnej formy PMS. To isté platí o ženách s morbídnou obezitou.

Zdá sa, že oveľa náchylnejšia je skupina žien, v ktorých anamnéze sa vyskytujú nasledovné faktory:

  • V rodine sa často vyskytuje PMS
  • V rodinnej anamnéze sa vyskytujú depresie
  • Prekonali, alebo zažívajú domáce násilie 
  • Prekonané fyzické a emočné traumy
  • Sklony k popôrodným depresiám
  • Diagnostikované poruchy nálad 

Sú príznaky PMS u každej ženy rovnaké? 

Nie sú. Príznaky PMS sú u každej ženy veľmi individuálne. Kým jedna žena trpí čisto fyzickými prejavmi ako sú bolesti a kŕče v spodnej časti brucha a chrbta, iná pociťuje podráždenosť a depresie a niektoré trápi ich kombinácia.

Menia sa počas života príznaky PMS?

Príznaky predmenštruačného syndrómu sa vekom menia a dokonca, niektoré ženy blížiace sa k menopauze sa sťažujú na výrazné zhoršenie nepríjemných pocitov tesne pred menštruáciou. V čase pred menopauzou totiž dochádza k intenzívnejším zmenám v pomere hladiny ženských pohlavných hormónov. 

U koho sa PMS objavuje?

Na predmenštruačný syndróm, alebo aspoň jeden z jeho príznakov sa sťažuje celosvetovo až 90 percent menštruujúcich žien. 

Čo je to PMDD?

Vo veľmi ojedinelých prípadoch sa u niektorých žien môže objaviť PMDD (predmenštruačná dysforická porucha). Príznaky PMDD sú veľmi podobné príznakom predmenštruačného syndrómu, sú však oveľa závažnejšie a netreba ich brať na ľahkú váhu. 

Patrí sem najmä:

  • Neovládateľná podráždenosť a prudké výkyvy nálad
  • Depresia, hnev a sebaľútosť
  • Záchvaty frustrácie a paniky
  • Záchvaty hystérie
  • Rezignácia v oblasti vzťahov a denných činností
  • Zhoršenie racionálneho vnímania reality
  • Záchvatové prejedanie sa 
  • Neovládateľná chuť na sladké
  • Únava 
  • Nadúvanie a hnačky
  • Bolesť a citlivosť prsníkov
  • Bolesť hlavy a svalov
  • Bolesti v dolnej časti brucha a krížovej oblasti
  • Precitlivenosť na chlad

Ako účinne bojovať s príznakmi PMS ?

Existuje niekoľko zásad, ktoré ak si osvojíte, napomôžete tak kompenzácii mnohých nepríjemných pocitov v období pred menštruáciou. 

Fyzická aktivita

Primeraná fyzická aktivita má pozitívny vplyv nielen na psychiku, vitalitu, ale je účinná na prevenciu a kompenzáciu kŕčov. Vhodná je rýchla chôdza, joga alebo ľahký strečing.

Strava

Pestrá a ľahká strava počas celého mesiaca pôsobí blahodarne na vaše telo a predchádza nepríjemnému nafukovaniu v čase pred a počas menštruácie. Nevhodný je nadbytok kofeínu, rafinovaný cukor, mastné a ťažké jedlá a alkohol. 

Spánok a regenerácia

Nedostatok spánku zhoršuje symptómy PMS. Pre každú ženu je teda nesmierne dôležité dopriať si ho dostatok počas každej fázy cyklu.

Minerály a vitamíny

Niektoré vedecké štúdie naznačujú, že určitou kombináciou minerálov a vitamínov si viete pomôcť k zmierneniu, či dokonca vymiznutiu príznakov PMS. Ide najmä o vitamíny skupiny B, ktoré významne prispievajú k dobrej psychickej kondícii, C vitamín, ktorý pôsobí ako antioxidant a prispieva k zníženiu vyčerpania organizmu, bór a chróm.

Prírodná medicína

Veľmi účinná sa javí aj tradičná bylinná metóda, ktorú poznali už naše staré mamy. Alchemilka obyčajná a rebríček sú bylinky, ktoré sú účinné nielen pri predmenštruačnom syndróme, ale všeobecne pri väčšine ženských neduhoch. 

Zdroje:

  1. Fotka od Ev z Unsplash