Poradňa

11 vecí o menopauze, ktoré by ste mali vedieť

menopauza

Čo je to menopauza?

Ženy po určitom veku zažívajú menopauzu. Menopauza je definovaná ako bez-menštruačný stav. Vek, v ktorom sa s ňou stretnete, sa môže líšiť, ale zvyčajne sa vyskytuje od 40. alebo 50. roku života.

Menopauza môže spôsobiť veľa zmien vo vašom tele. Tie sú výsledkom zníženej produkcie estrogénu a progesterónu vo vaječníkoch. Menopauzálne príznaky môžu zahŕňať: návaly horúčavy, prírastok hmotnosti alebo suchosť v pošve. K suchosti vagíny prispieva vaginálna atrofia. V dôsledku toho môže dôjsť k zápalu a rednutiu vaginálnych tkanív, čo môže spôsobovať nepríjemný pocit pri pohlavnom styku.

Menopauza môže tiež zvýšiť riziko určitých chorôb, ako je osteoporóza. Možno zistíte, že “prechod”, si vyžaduje lekársku starostlivosť. Veľa žien svoje symptómy konzultuje so svojim ženským lekárom a ten mu určí vhodný spôsob liečby.

Pokračujte v čítaní a dozviete sa o 11. veciach, ktoré by mala vedieť o menopauze každá žena.

  1. Koľko rokov budem mať, keď prídem do menopauzy?

Priemerný vek nástupu menopauzy je 51 rokov. Väčšina žien prestane mať menštruáciu vo veku 45 až 55 rokov. Začiatočné štádiá poklesu funkcie vaječníkov môžu u niektorých žien začať už roky pred tým. Sú medzi nami však aj také, ktoré menštruujú až do 50-ky.

Predpokladá sa, že vek menopauzy určuje genetika. Pokles produkcie hormónov vo vaječníkoch môže ovplyvňovať aj fajčenie alebo chemoterapia. Tieto dve veci môžu urýchliť nástup menopauzy.

  1. Aký je rozdiel medzi perimenopauzou a menopauzou?

Perimenopauza je obdobie tesne pred začiatkom menopauzy.

Počas perimenopauzy sa vaše telo začína pripravovať na menopauzu. To znamená, že produkcia hormónov vo vaječníkoch začína klesať. Môžete pociťovať niektoré príznaky, ktoré sú bežne spájané s menopauzou (napr. návaly horúčavy). Počas perimenopauzy môže byť váš cyklus nepravidelný.

Menopauza nastáva až vtedy, keď prestanete mať menštruačný cyklus 12, po sebe nasledujúcich mesiacov.

  1. Aké príznaky spôsobuje znížená hladina estrogénu v mojom tele?

Asi 75 % žien pociťuje počas menopauzy návaly horúčav. Tento príznak preto považujeme za ten najčastejší, ktorý ženy v tomto období zažívajú. Návaly sa môžu vyskytovať počas dňa alebo aj v noci. Niektoré môžu tiež pociťovať aj náhle zmeny nálad, bolesť svalov a kĺbov, známe ako artralgia. Niekedy môže byť ťažké určiť, či sú tieto príznaky spôsobené zmenami hladín hormónov, životnými okolnosťami alebo samotným procesom starnutia.

  1. Kedy viem, že mám návaly tepla?

Počas návalu horúčavy pravdepodobne pocítite zvýšenie telesnej teploty. Postihujú hornú polovicu tela a na pokožke môžete spozorovať začervenanie alebo červené škvrny. Návaly tepla môže sprevádzať nadmerné potenie, búšenie srdca a v niektorých prípadoch aj závraty. Nával horúčavy väčšinou vystrieda pocit chladu.

Návaly horúčavy sa môžu objaviť denne alebo dokonca viackrát za deň. Tieto nepríjemné symptómy môžu pretrvávať rok alebo dokonca až niekoľko rokov.

Vyhýbajte sa spúšťačom, ktoré môžu návaly vyvolať. Sú nimi:

  • konzumácia alkoholu alebo kofeínu
  • korenené jedlá
  • stres
  • ak sa pohybujete v prehriatych priestoroch
  • nadváha 
  • fajčenie

Existuje niekoľko spôsobov, ktoré vám môžu pomôcť znížiť návaly horúčavy a ich príznaky:

  • Obliekajte sa vrstvene a vo svojom dome alebo v kancelárii používajte ventilátor.
  • Počas návalu horúčavy skúste dychové cvičenia, čím môžete tieto nepríjemné stavy minimalizovať.
  • Existujú tiež prírodné výživové doplnky, obsahujúce V. jahňací alebo Alchemilku obyčajnú, ktoré vám môžu výrazne pomôcť pri návaloch horúčavy. (obsahuje damper PERIOD BALANCE
  • S návalmi vám môže pomôcť i hormonálna antikoncepcia alebo iné hormonálne lieky na lekársky predpis. Ak vám tieto symptómy zasahujú do kvality života, navštívte svojho lekára.
  1. Ako menopauza ovplyvňuje zdravie mojich kostí?

Pokles produkcie estrogénu, môže ovplyvniť vstrebávanie vápnika vo vašich kostiach. To môže mať za následok výrazné zníženie hustoty kostí a viesť k osteoporóze, k zlomeninám bedra, chrbtice a iných kostí. Mnoho žien pociťuje zrýchlený úbytok kostnej hmoty v prvých rokoch od uplynutia poslednej menštruácie. Niektoré ženy pociťujú príznaky osteoporózy ako sú nepríjemne pocity v oblasti kolien, s ktorými vám môže pomôcť dopĺňanie bóru stravou a v prípade potreby pomocou doplnkov výživy s obsahom bóru.  

Aby boli vaše kosti zdravé:

  • Jedzte potraviny s obsahom vápnika, (mliečne výrobky, pomaranče, tmavá listová zelenina, mak, chia semienka).
  • Užívajte doplnky vitamínu D (pomáha vstrebávaniu vápnika).
  • Pravidelne cvičte. Do svojho cvičebného plánu zaraďte aj silový tréning.
  • Znížte spotrebu alkoholu.
  • Vyhnite sa fajčeniu.
  • Existuje výživový doplnok s obsahom čisto prírodného vápnika v kombinácii s vitamínom D3 (pomáha vstrebávaniu vápnika), bez chemických a pomocných látok, ktorý ani pri dlhodobom užívaní nezaťažuje organizmus a má až o 30% vyššiu vstrebateľnosť ako syntetický vápnik. (vápnik BIOMIN CALCIUM D3)
  1. Môžu mať srdcové choroby súvislosť s menopauzou?

Počas menopauzy sa môžu objaviť nepríjemné pocity súvisiace s vašim srdcom (závraty alebo búšenie srdca). Znížená hladina estrogénu môže vášmu telu brániť udržať si pružné tepny. To môže ovplyvňovať prietok krvi.

Udržiavanie primeranej hmotnosti, zdravá a vyvážená strava, cvičenie a vyhýbanie sa fajčeniu môžu znížiť vaše šance na rozvoj srdcových ochorení.

  1. Môže sa stať, že priberiem, keď nastane menopauza?

Zmeny v hladinách hormónov počas menopauzy môžu spôsobiť priberanie na váhe. K priberaniu však môže prispieť aj starnutie.

Zamerajte sa na udržiavanie vyváženej stravy, pravidelné cvičenie a praktizovanie iných zdravých návykov, ktoré vám pomôžu kontrolovať svoju váhu. Nadváha môže zvýšiť riziko srdcových ochorení, cukrovky a iných chorôb.

Riadenie hmotnosti

  • Zamerajte sa na zdravý životný štýl, aby ste zvládli svoju váhu.
  • Jedzte dobre vyváženú stravu, ktorá zahŕňa zvýšenie vápnika a zníženie príjmu cukru.
  • Venujte sa 150 minút týždenne miernemu cvičeniu alebo 75 minút týždenne intenzívnejšiemu cvičeniu, ako je beh.
  • Nezabudnite do svojej rutiny zaradiť aj silové cvičenia.
  • Doplnky stravy s obsahom chrómu pomáhajú udržiavať správnu hľadinu glukózy v krvi
  • Dodržiavajte pravidelný pitný režim, jeho nedodržiavanie spôsobuje zadržiavanie vody v tele, ktorá môže spôsobiť vyššiu hmotnosť
  1. Budem mať rovnaké príznaky ako moja matka, sestra alebo priateľky?

Príznaky blížiacej sa menopauzy môžu byť u každej ženy iné, dokonca aj keď ide napr. o matku s dcérou. Vek a rýchlosť poklesu funkcie vaječníkov sa totiž u každej z nás výrazne líšia. To, čo fungovalo na vašu matku alebo najlepšiu kamarátku, nemusí fungovať na vás.

Ak máte nejaké otázky týkajúce sa menopauzy, porozprávajte sa o nich so svojim lekárom. Môže vám pomôcť porozumieť vašim príznakom a nájsť tak spôsob, ako ich zvládnuť, aby zodpovedali vášmu životnému štýlu.

  1. Ako zistím, či prechádzam do menopauzy, ak som podstúpila hysterektómiu?

Ak ste podstúpili chirurgické odstránenie maternice, prostredníctvom hysterektómie, možno vám nebude úplne jasné, že prechádzate do menopauzy. Pokiaľ nezaznamenáte návaly horúčavy.

Ten istý prípad môže nastať aj vtedy, ak ste podstúpili abláciu endometria, kde neboli odstránené vaše vaječníky. Endometriálna ablácia je odstránenie výstelky maternice. Je to spôsob liečby silnej menštruácie pre ženy, ktoré už neplánujú otehotnieť.

Ak nemáte žiadne príznaky, vďaka krvným testom môžete odhaliť, či vaše vaječníky stále fungujú. Tento test môže pomôcť lekárom zistiť vašu hladinu estrogénu, čo môže byť prospešné, ak sa u vás objaví riziko ochorenia osteoporózy. Pri zistení hustoty vašich kostí, je dôležité poznať stav hladiny estrogénu.

  1. Je hormonálna substitučná liečba bezpečnou voľbou pri zvládaní problémov v menopauze?

Existuje niekoľko hormonálnych terapií, schválených Štátnym ústavom pre kontrolu liečiv, ktoré sú zamerané na liečbu návalov horúčav a prevenciu straty kostnej hmoty. Výhody a riziká sa však líšia v závislosti od závažnosti týchto symptómov. Takýto spôsob liečby však nemusí byť pre vás správnym riešením. Porozprávajte sa o tom so svojim lekárom skôr, ako vyskúšate akúkoľvek hormonálnu liečbu.

  1. Existujú nehormonálne možnosti na zvládnutie symptómov menopauzy?

Hormonálna terapia nemusí byť pre vás tou správnou voľbou. V bezpečnom priebehu tejto liečby, vám môže brániť váš zdravotný stav alebo len nie ste vnútorne presvedčená o tom či je to naozaj pre vás ten správny spôsob riešenia problému. Niekedy stačia iba zmeny vo vašom životnom štýle, ktoré vám môžu pomôcť zmierniť mnohé z týchto nepríjemných príznakov, bez potreby hormonálnych liekov. Ako sme však vyššie spomínali, existujú prírodné výživové doplnky s obsahom V. jahňacieho a Alchemilky obyčajnej, ktoré Vám obdobie pred menopauzou pomôžu zvládnuť ľahšie.

Zmeny životného štýlu môžu zahŕňať:

  • zdravý úbytok hmotnosti
  • cvičenie
  • zníženie izbovej teploty
  • vyhýbanie sa potravinám, ktoré zhoršujú symptómy
  • obliekanie sa do ľahkého bavlneného oblečenia a nosenie viacerých vrstiev 
  • Iné liečby, ako sú bylinné terapie, autohypnóza, akupunktúra, niektoré antidepresíva v nízkych dávkach a iné lieky, môžu pomôcť pri znižovaní návalov horúčavy.

Na prevenciu úbytku kostnej hmoty možno použiť niekoľko liekov schválených Štátnym ústavom pre kontrolu liečiv.

Sú nimi:

  • bisfosfonáty, ako je kyselina risedrónová (Risendros, Norifaz, Melenor)
  • selektívne modulátory estrogénových receptorov ako raloxifén (Raloxifene Teva, Evista, Optruma)
  • denosumab (Prolia, Xgeva)
  • parathormón, ako je teriparatid (Forsteo, Movymia, Terrosa, Livogiva)
  • niektoré estrogénové produkty

Voľnopredajné lubrikanty, estrogénové krémy alebo iné produkty, ktoré pomáhajú pri vaginálnej suchosti. Výživové doplnky s obsahom bóru, ktorý pomáha pri príznakoch osteoartrózy a reumatoidnej artritídy. 

Zhrnutie

Menopauza je prirodzenou súčasťou životného cyklu ženy. Je to čas, keď sa vám znížia hladiny estrogénu a progesterónu. Po menopauze sa môže zvýšiť riziko určitých chorôb, ako je osteoporóza alebo kardiovaskulárne ochorenia.

Ak chcete ľahšie zvládnuť svoje príznaky, dodržiavajte zdravú výživu a doprajte si dostatok pohybu a dodržiavajte pravidelný pitný režim aby ste sa vyhli zbytočnému priberaniu na váhe.

Ak pociťujete nežiaduce príznaky, ktoré ovplyvňujú vašu schopnosť fungovať, alebo ak si všimnete niečo neobvyklé, čo by si mohlo vyžadovať, pozornosť odborníka, mali by ste o tom informovať svojho lekára. Existuje veľa spôsobov liečby, ktoré vám pomôžu s príznakmi, ako sú napríklad návaly horúčavy.

Zvážte použitie prírodných výživových doplnkov na menopauzu

Keď sa u vás objavia príznaky menopauzy, poraďte sa so svojím lekárom na pravidelných gynekologických prehliadkach.

PERIOD BALANCE

34,95 S DPH
Späť na zoznam